BMW e36 Compact
Czas czytania artykułu: 7 minut

W wielu 22 lat kupiłem sobie pierwsze BMW i wybór padł na BMW e36 sedan z silinkiem 1.8 o mocy 115 KM. Wrażenia z jazdy, prowadzenie były naprawdę na wysokim poziomie. Niedawno chciałem sobie przypomnieć czy to co miałem w głowie na temat e36 to prawda czy raczej dobre wspomnienia które w dzisiejszych realiach nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

Kupiłem sobie w tym roku Compacta e36 z 1995 roku z silnikiem 1.6 z myślą o swapie silnika i wystartowaniu w rajdach KJS jakiś superoesach i oczywiście delikatnym driftowaniu w czasie wolnym. Egzemplarz który wybrałem nie był najpiękniejszy ani zbytnio zadbany ale miał blachę w świetnym stanie i kosztował niewiele bo został przytargany z niemiec jako zapchajdziura na lawecie.

Silnik 1.8is (140KM)

Jako że silnik 1.6 o mocy 105 KM raczej czadu nie daje więc szybko zapadła decyzja o SWAPie a że pod ręką był zdrowy silnik padło na 1.8is o mocy 136 KM i to był bardzo dobry wybór. Samochód zbiera się bardzo zgrabnie, przy tak niskiej masie i po wybebeszeniu wszystkich zbędności ze środka jest to wystarczający motor do e36 Compact. Nie da się ukryć że są fajniejsze piecyki natomiast 1.8 powoduje że w kjsach superosach nie lądujemy w najwyższej klasie z maszynami uturbionymi oraz z silnikami powyżej 2 litrów pojemności.


Silniki 1.8IS M42

Jak przyspieszyć E36 1.8

Oczywiście po wymianie silnika nadal nie była to rakieta więc kolejnym etapem była wymiana dyferencjału na 4.44 z tzw. elektroszperą czyli oba koła zawsze kręcą się z tą samą prędkością. Jakie konsekwencje to za sobą niesie:

  1. Przyspieszenie jest rewelacyjne tak jakby silnik był dużo większy
  2. Biegi są bardzo krótkie i momentalnie dochodzimy do maksymalnych obrotów silnika
  3. Prędkości maksymalnej nie testowałem ale na 5 biegu przy 100km/h mamy już ponad 3500 obrotów więc śmiało można wywnioskować że prędkość max to około 150-160 km/h
  4. Zespawany most powoduje że samochód na mokrej nawierzchni praktycznie zawsze chce latać bokiem
  5. Śmiesznie zachowuje się przy skręcaniu przy małych prędkościach – koło zewnetrzne ma taką samą predkość obrotową jak koło wewnętrzne przez co całty czas lekko się ślizga.

Jazda z zespawanym mostem szczególnie podczas deszczu wymaga wiele opanowania i stalowych nerwów. Przypadkowe najechanie na studzienkę, większą kałużę a także branie zakrętu na wysokich obrotach może się skonczyć na poboczu więc takie rozwiązanie raczej nie jest zalecane do nauki. Dyferencjał o przełożeniu 4.44 daje niesamowitą frajdę z jazdy i przyspieszania bo samochód mimo małego silnika przyspiesza podobnie jak przy silniku 2.5l. Wiadomo że ciężko tu się bawić w drift przy wysokich prędkościach ale małe latanie bokiem przy bezpiecznej prędkosci jest jak najbardziej możliwe.

Wrażenia z jazdy BMW e36 Compact

Jak w każdym BMW wrażenia z jazdy są bardzo ważne. Oryginalne zawieszenie jest zestrojone sztywno ale zapewnia odpowiedni komfort. Samochód mimo że konstrukcyjne raczej nie robi szał pozwala nacieszyć sie jazdą: auto świetnie przyspiesza, bardzo dobrze zachowuje się w zakrętach, prowadzi się pewnie jakby jechało po szynach. Jednak mimo wielu zalet zdecydowanie nie wyobrażam sobie jeździć cały rok takim samochodem z dziećmi a jest to w naszym kraju dość popularna opcja. W roli samochodu nacodzień lepiej pod każdym względem sprawdzi się BMW serii 5 z tego okresu (e39) czy jakiś spokojny przednio-napędowiec innej marki.

E36 w dziesiejszych czasach idealnie sprawdzi się w rękach doświadczonego kierowcy jako dodatkowe auto do wypadów na weekend aby się rozładować czy jako fajna baza do budowy driftowozu lub rajdówki RWD. Niezrozumiałe dla mnie jest kupowanie takiego samochodu 18 latkowi jako pierwszy samochód. Brawura + tylni napęd mogą wyrządzić wiele szkody.

Koło BMW e36

Modyfikacje compacta

E36 jest jednym z najpopularniejszych tylnonapędowców dzięki czemu uzyskujemy dostęp do olbrzymich zasobów części w niewygórowanych cenach. Cena całego zestawu gwintowanego zawieszenia T&A Technix kosztuje około 900 zł ! Jest to dość dobre zawieszenie które będzie namiastką profesjonalnego zestawu. Oprócz części zawieszenia na portalach aukcyjnych pełno jest elementów pomagajacych w modyfikacji nadwozia takich jak poszerzane nadkola, zaślepki zamiast szyberdachu itp.

W przypadku tego samochodu zakup części do modyfikacji ogranicza jedynie zasobność naszego portfela.

E36 – sedan czy compact

Odwieczne pytanie 🙂 Zdecydowanie sedan czy coupe lepiej się prezentują, jeżdżą tak samo dobrze. Compact zdecydowanie lepiej sprawdzi się podczas prób wymagających większej zwrotności takich jak KJS czy superOS. Patrząc po aukcjach na allegro.pl do driftu czy wyścigów lepiej pasuje sedan i coupe co dość logiczne bo compact jest momentami mniej przewidywalny.

emblemat bmw e36

BMW E36 – eksploatacja

Raczej często nie jeżdzę tym samochodem ale po ograniczeniu elektryki i elektroniki do minimum nie ma w tym samochodzie czego serwisować 🙂 Konstrukcja zawieszenia, silnik i jego ewentualna wymiana nie są problemem nawet dla mniej doświadczonego mechanika. Co ciekawe ilość sprowadzanych na nasz rynek e36 jest tak duża że czasami zamiast naprawiać silnik opłaca się kupić motor z innego auta i go przełożyć. Jak w każdym samochodzie nie unikniemy oczywiście wymiany części zawieszenia szczeŋólnie przy naszych drogach, trzeba co jakiś czas wymienić filtry i olej. I to tyle…

Kokpit BMW e36

Rudy mnie zżera czyli blacharka

Nie wiem czy podzielacie moją opinię ale compacty jakoś lepiej wyglądają pod względem blachy niż sedany. Oczywiście jest to subiektywna opinia i stan konkretnego egzemplarza w większości zależy od tego co ten kultowy 80 letni niemiec robił ze swoją bawarką. W moim egzemplarzu nie ma rdzy pomimo tego że szyberdach nie należało do najszczelniejszych i lało się do środka a pod tylną klapą stała woda która pamiętała jeszcze czasy Helmuta Kohla.

Przed zakupem należy zrobić oględziny blachy jednak w większości BMW po 1994 roku była ona dość dobrze zrobiona

BMW e36 silniki

Rzędowe 4 cylindy

(R4)

1.7 SOHC 8v 90 KM diesel
1.6 SOHC 8v 100 KM
1.6 SOHC 8v 102 KM
1.8 SOHC 8v 115 KM
1.8 SOHC 8v 113 KM
1.8 DOHC 16v 140 KM
1.9 DOHC 16v 140 KM

Rzędowe 6 cylindów

(R6)

2.5 SOHC 12v 115 KM diesel
2.5 SOHC 12v 143 KM diesel
2.0 DOHC 24v 150 KM
2.5 DOHC 24v 170 KM
2.5 DOHC 24v 192 KM
2.8 DOHC 24v 193 KM
3.0 DOHC 24v 286 KM M3
3.2 DOHC 24v 321 KM M3

BMW E36 osiągi

Wersja Silnik: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
316i[1] R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC 102 (100) KM (75 (73) kW) przy 5500 obr/min 150 (141) N•m przy 3900 (4250) obr/min 12,7 (13,0) s 195 (192) km/h
318i[2] R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC 115 (113) KM (85 (83) kW) przy 5500 obr/min 168 (162) N•m przy 3900 (4250) obr/min 11,3 (11,5) s 198 (196) km/h
318iS[3] R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC 140 KM (103 kW) przy 6000 obr/min 175(180) N•m przy 4500(4300) obr/min 10,2 s 213 km/h
320i[4] R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC 150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min 190 N•m przy 4200 obr/min 9,8 s 214 km/h
323i[5] R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC 170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min 245 N•m przy 3950 obr/min 8,0 s 227 km/h
325i[6] R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC 192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min 245 N•m przy 4700 obr/min 8,0 s 233 km/h
325iS[7] R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC 192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min 245 N•m przy 4700 obr/min 7,8 s 206 km/h
328i[8] R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC 193 KM (142 kW) przy 5300 obr/min 280 N•m przy 3950 obr/min 7,3 s 236 km/h
M3[9] R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC 286 KM (210 kW) przy 7000 obr/min 320 N•m przy 3600 obr/min 6,0 s 250 km/h
M3 Evo[10] R6 3,2 l (3201 cm³), DOHC 321 KM (236 kW) przy 7400 obr/min 350 N•m przy 3250 obr/min 5,5 s 254 km/h
M3 GT[11] R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC 295 KM (217 kW) przy 7000 obr/min 323 N•m przy 3900 obr/min 5,9 s 250 km/h
M3 (USA)[12] R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC 243 KM (179 kW) przy 6000 obr/min 305 N•m przy 4250 obr/min 6,0 s 220 km/h
Silniki wysokoprężne:
318 tds[13] R4 1,7 l (1665 cm³), SOHC, turbo 90 KM (66 kW) przy 4400 obr/min 190 N•m przy 2000 obr/min 13,5 s 183 km/h
325 td R6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo 118 KM (87 kW) przy 4800 obr/min 220 N•m przy 2400 obr/min 12,0 s 198 km/h
325 tds R6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo 143 KM (105 kW) przy 4800 obr/min 260 N•m przy 2200 obr/min 10,4 s 214 km/h

BMW E36 podsumowanie

Jest to zdecydowanie świetny samochód z bardzo złą reputacją która wynika z tego że ciężko jeździć tym samochodem w tempie malucha. Ciężko sobie go wyobrazić jako całoroczny samochód rodzinny jednak jako autko na odchamienie się w weekend czy samochód na wyścigi wydaje się idealnym wyborem. Bardzo tani w zakupie, tylno-napędowy z olbrzymim rynkiem części zamiennych i prostą konstrukcją będzie strzałem w dziesiątkę dla osób które codziennie mają określone obowiązki a w weekend chcą się rozerwać nie zapominając o zdrowym rozsądku.

BMW e36 Compact przód

 

Galeria BMW e36

Michał - pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

spomnień o “BMW e36 Compact – 1.8is (1994-2000) – niezły dzik”

  1. A potem nie ma co się dziwić, że osoby jeżdżące BMW są kojarzone raczej z osobami niestabilnymi psychicznie. Skoro auto poleca się na „odchamienie” 😛

    1. Taka jest prawda 🙂 Normalnie poruszam się innym samochodem ze 100 konnym silnikiem diesla ale jak przychodzi weekend to żeby się wyszaleć wsiadam do e36. Możliwe że też jestem wtedy postrzegany jako kolejny „freak” w BMW aczkolwiek staram się jeździć rozsądnie. Większym problemem jest młodzież którym rodzice dają 3000 zł na samochód, kupują jako pierwsze tylnonapędowe BMW e36 i pędzą po 150 km/h po wiejskich drogach. Pierwsze warunki na drodze z którymi sobie nie poradzą i mamy kolejnego newsa w telewizji. Sam już raz miałem ofertę od 18 latka (świeżo po egzaminie na prawko) na zakup tego samochodu i odmówiłem bo nie chciałem mieć go na sumieniu. Jego rodzice nie wiedzieli w tym nic złego żeby ich synek jeździł samochodem z zespawanym mostem żeby się nauczyć jeździć – TRAGEDIA

  2. No niestety do BMW e36 przyrosła łatka typu ” Jeździ młody łysy jak szalony i pewnie wypadek spowodujo” i nic niestety tego już nie zmieni, co nie zmienia faktu że jak auto jest zadbane to jest na co popatrzeć:)

  3. Ohoho, mój klasyk .Każdy mając lat 20+ myślał przynajmniej o tym samochodzie. Cóż, i ja uległem fascynacji i byłem dumnym posiadaczem e36 😀

  4. Łatka została przyczepiona nie tylko do tego modelu BMW. Niestety e36 jest najpopularniejszy samochód do upalania i ta łatka nie wzięła się znikąd. Przez to też bardzo ciężko jest znaleźć zadbany, niekatowany egzemplarz. Nie należy jednak wrzucać wszystkich kierowców BMW do jednego worka.

  5. Należy docenić fakt, że są ludzie którzy podchodzą do ,,odchamienia” odpowiedzialnie. Niestety młodzi świeżo upieczeni kierowcy nie rozumieją faktu co potrafi napęd na tył. Godne pochwały jest, że nie sprzedałeś takiego samochodu młodzikowi. Szkoda, że doczepiono do E36 łatkę samochodu dla tzw. Seby, ale w dzisiejszych czasach już w większości oni są posiadaczami takich samochodów. Bardzo fajny projekt który pokazuje, że za nie duże pieniądze można zrobić sobie niezły wóz do zabawy. Oczywiście odpowiedzialnej 😉

Zostaw komentarz