W wielu 22 lat kupiłem sobie pierwsze BMW i wybór padł na BMW e36 sedan z silinkiem 1.8 o mocy 115 KM. Wrażenia z jazdy, prowadzenie były naprawdę na wysokim poziomie. Niedawno chciałem sobie przypomnieć czy to co miałem w głowie na temat e36 to prawda czy raczej dobre wspomnienia które w dzisiejszych realiach nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.
Kupiłem sobie w tym roku Compacta e36 z 1995 roku z silnikiem 1.6 z myślą o swapie silnika i wystartowaniu w rajdach KJS jakiś superoesach i oczywiście delikatnym driftowaniu w czasie wolnym. Egzemplarz który wybrałem nie był najpiękniejszy ani zbytnio zadbany ale miał blachę w świetnym stanie i kosztował niewiele bo został przytargany z niemiec jako zapchajdziura na lawecie.
Silnik 1.8is (140KM)
Jako że silnik 1.6 o mocy 105 KM raczej czadu nie daje więc szybko zapadła decyzja o SWAPie a że pod ręką był zdrowy silnik padło na 1.8is o mocy 136 KM i to był bardzo dobry wybór. Samochód zbiera się bardzo zgrabnie, przy tak niskiej masie i po wybebeszeniu wszystkich zbędności ze środka jest to wystarczający motor do e36 Compact. Nie da się ukryć że są fajniejsze piecyki natomiast 1.8 powoduje że w kjsach superosach nie lądujemy w najwyższej klasie z maszynami uturbionymi oraz z silnikami powyżej 2 litrów pojemności.
Jak przyspieszyć E36 1.8
Oczywiście po wymianie silnika nadal nie była to rakieta więc kolejnym etapem była wymiana dyferencjału na 4.44 z tzw. elektroszperą czyli oba koła zawsze kręcą się z tą samą prędkością. Jakie konsekwencje to za sobą niesie:
- Przyspieszenie jest rewelacyjne tak jakby silnik był dużo większy
- Biegi są bardzo krótkie i momentalnie dochodzimy do maksymalnych obrotów silnika
- Prędkości maksymalnej nie testowałem ale na 5 biegu przy 100km/h mamy już ponad 3500 obrotów więc śmiało można wywnioskować że prędkość max to około 150-160 km/h
- Zespawany most powoduje że samochód na mokrej nawierzchni praktycznie zawsze chce latać bokiem
- Śmiesznie zachowuje się przy skręcaniu przy małych prędkościach – koło zewnetrzne ma taką samą predkość obrotową jak koło wewnętrzne przez co całty czas lekko się ślizga.
Jazda z zespawanym mostem szczególnie podczas deszczu wymaga wiele opanowania i stalowych nerwów. Przypadkowe najechanie na studzienkę, większą kałużę a także branie zakrętu na wysokich obrotach może się skonczyć na poboczu więc takie rozwiązanie raczej nie jest zalecane do nauki. Dyferencjał o przełożeniu 4.44 daje niesamowitą frajdę z jazdy i przyspieszania bo samochód mimo małego silnika przyspiesza podobnie jak przy silniku 2.5l. Wiadomo że ciężko tu się bawić w drift przy wysokich prędkościach ale małe latanie bokiem przy bezpiecznej prędkosci jest jak najbardziej możliwe.
Wrażenia z jazdy BMW e36 Compact
Jak w każdym BMW wrażenia z jazdy są bardzo ważne. Oryginalne zawieszenie jest zestrojone sztywno ale zapewnia odpowiedni komfort. Samochód mimo że konstrukcyjne raczej nie robi szał pozwala nacieszyć sie jazdą: auto świetnie przyspiesza, bardzo dobrze zachowuje się w zakrętach, prowadzi się pewnie jakby jechało po szynach. Jednak mimo wielu zalet zdecydowanie nie wyobrażam sobie jeździć cały rok takim samochodem z dziećmi a jest to w naszym kraju dość popularna opcja. W roli samochodu nacodzień lepiej pod każdym względem sprawdzi się BMW serii 5 z tego okresu (e39) czy jakiś spokojny przednio-napędowiec innej marki.
E36 w dziesiejszych czasach idealnie sprawdzi się w rękach doświadczonego kierowcy jako dodatkowe auto do wypadów na weekend aby się rozładować czy jako fajna baza do budowy driftowozu lub rajdówki RWD. Niezrozumiałe dla mnie jest kupowanie takiego samochodu 18 latkowi jako pierwszy samochód. Brawura + tylni napęd mogą wyrządzić wiele szkody.
Modyfikacje compacta
E36 jest jednym z najpopularniejszych tylnonapędowców dzięki czemu uzyskujemy dostęp do olbrzymich zasobów części w niewygórowanych cenach. Cena całego zestawu gwintowanego zawieszenia T&A Technix kosztuje około 900 zł ! Jest to dość dobre zawieszenie które będzie namiastką profesjonalnego zestawu. Oprócz części zawieszenia na portalach aukcyjnych pełno jest elementów pomagajacych w modyfikacji nadwozia takich jak poszerzane nadkola, zaślepki zamiast szyberdachu itp.
W przypadku tego samochodu zakup części do modyfikacji ogranicza jedynie zasobność naszego portfela.
E36 – sedan czy compact
Odwieczne pytanie 🙂 Zdecydowanie sedan czy coupe lepiej się prezentują, jeżdżą tak samo dobrze. Compact zdecydowanie lepiej sprawdzi się podczas prób wymagających większej zwrotności takich jak KJS czy superOS. Patrząc po aukcjach na allegro.pl do driftu czy wyścigów lepiej pasuje sedan i coupe co dość logiczne bo compact jest momentami mniej przewidywalny.
BMW E36 – eksploatacja
Raczej często nie jeżdzę tym samochodem ale po ograniczeniu elektryki i elektroniki do minimum nie ma w tym samochodzie czego serwisować 🙂 Konstrukcja zawieszenia, silnik i jego ewentualna wymiana nie są problemem nawet dla mniej doświadczonego mechanika. Co ciekawe ilość sprowadzanych na nasz rynek e36 jest tak duża że czasami zamiast naprawiać silnik opłaca się kupić motor z innego auta i go przełożyć. Jak w każdym samochodzie nie unikniemy oczywiście wymiany części zawieszenia szczeŋólnie przy naszych drogach, trzeba co jakiś czas wymienić filtry i olej. I to tyle…
Rudy mnie zżera czyli blacharka
Nie wiem czy podzielacie moją opinię ale compacty jakoś lepiej wyglądają pod względem blachy niż sedany. Oczywiście jest to subiektywna opinia i stan konkretnego egzemplarza w większości zależy od tego co ten kultowy 80 letni niemiec robił ze swoją bawarką. W moim egzemplarzu nie ma rdzy pomimo tego że szyberdach nie należało do najszczelniejszych i lało się do środka a pod tylną klapą stała woda która pamiętała jeszcze czasy Helmuta Kohla.
Przed zakupem należy zrobić oględziny blachy jednak w większości BMW po 1994 roku była ona dość dobrze zrobiona
BMW e36 silniki
Rzędowe 4 cylindy (R4) |
1.7 SOHC 8v 90 KM diesel 1.6 SOHC 8v 100 KM 1.6 SOHC 8v 102 KM 1.8 SOHC 8v 115 KM 1.8 SOHC 8v 113 KM 1.8 DOHC 16v 140 KM 1.9 DOHC 16v 140 KM |
Rzędowe 6 cylindów (R6) |
2.5 SOHC 12v 115 KM diesel 2.5 SOHC 12v 143 KM diesel 2.0 DOHC 24v 150 KM 2.5 DOHC 24v 170 KM 2.5 DOHC 24v 192 KM 2.8 DOHC 24v 193 KM 3.0 DOHC 24v 286 KM M3 3.2 DOHC 24v 321 KM M3 |
BMW E36 osiągi
Wersja | Silnik: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: |
Silniki benzynowe: | |||||
316i[1] | R4 1,6 l (1596 cm³), SOHC | 102 (100) KM (75 (73) kW) przy 5500 obr/min | 150 (141) N•m przy 3900 (4250) obr/min | 12,7 (13,0) s | 195 (192) km/h |
318i[2] | R4 1,8 l (1796 cm³), SOHC | 115 (113) KM (85 (83) kW) przy 5500 obr/min | 168 (162) N•m przy 3900 (4250) obr/min | 11,3 (11,5) s | 198 (196) km/h |
318iS[3] | R4 1,8 l (1796 cm³), DOHC | 140 KM (103 kW) przy 6000 obr/min | 175(180) N•m przy 4500(4300) obr/min | 10,2 s | 213 km/h |
320i[4] | R6 2,0 l (1991 cm³), DOHC | 150 KM (110 kW) przy 5900 obr/min | 190 N•m przy 4200 obr/min | 9,8 s | 214 km/h |
323i[5] | R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC | 170 KM (125 kW) przy 5500 obr/min | 245 N•m przy 3950 obr/min | 8,0 s | 227 km/h |
325i[6] | R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC | 192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min | 245 N•m przy 4700 obr/min | 8,0 s | 233 km/h |
325iS[7] | R6 2,5 l (2494 cm³), DOHC | 192 KM (141 kW) przy 5900 obr/min | 245 N•m przy 4700 obr/min | 7,8 s | 206 km/h |
328i[8] | R6 2,8 l (2793 cm³), DOHC | 193 KM (142 kW) przy 5300 obr/min | 280 N•m przy 3950 obr/min | 7,3 s | 236 km/h |
M3[9] | R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC | 286 KM (210 kW) przy 7000 obr/min | 320 N•m przy 3600 obr/min | 6,0 s | 250 km/h |
M3 Evo[10] | R6 3,2 l (3201 cm³), DOHC | 321 KM (236 kW) przy 7400 obr/min | 350 N•m przy 3250 obr/min | 5,5 s | 254 km/h |
M3 GT[11] | R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC | 295 KM (217 kW) przy 7000 obr/min | 323 N•m przy 3900 obr/min | 5,9 s | 250 km/h |
M3 (USA)[12] | R6 3,0 l (2990 cm³), DOHC | 243 KM (179 kW) przy 6000 obr/min | 305 N•m przy 4250 obr/min | 6,0 s | 220 km/h |
Silniki wysokoprężne: | |||||
318 tds[13] | R4 1,7 l (1665 cm³), SOHC, turbo | 90 KM (66 kW) przy 4400 obr/min | 190 N•m przy 2000 obr/min | 13,5 s | 183 km/h |
325 td | R6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo | 118 KM (87 kW) przy 4800 obr/min | 220 N•m przy 2400 obr/min | 12,0 s | 198 km/h |
325 tds | R6 2,5 l (2497 cm³), SOHC, turbo | 143 KM (105 kW) przy 4800 obr/min | 260 N•m przy 2200 obr/min | 10,4 s | 214 km/h |
BMW E36 podsumowanie
Jest to zdecydowanie świetny samochód z bardzo złą reputacją która wynika z tego że ciężko jeździć tym samochodem w tempie malucha. Ciężko sobie go wyobrazić jako całoroczny samochód rodzinny jednak jako autko na odchamienie się w weekend czy samochód na wyścigi wydaje się idealnym wyborem. Bardzo tani w zakupie, tylno-napędowy z olbrzymim rynkiem części zamiennych i prostą konstrukcją będzie strzałem w dziesiątkę dla osób które codziennie mają określone obowiązki a w weekend chcą się rozerwać nie zapominając o zdrowym rozsądku.
Galeria BMW e36