Zestaw głośnomówicy NOKIA
Czas czytania artykułu: 4 minut

Jesteśmy przyzwyczajeni, że naszego smartfona mamy zawsze pod ręką. Nie w każdej sytuacji możemy jednak z niego korzystać. Od czerwca 2012 roku zabronione jest rozmawianie podczas jazdy samochodem przez telefon komórkowy, który trzymamy w ręku. Grozi za to mandat w wysokości 200 PLN i 5 punktów karnych. Rozmawianie przez telefon w trakcie prowadzenia pojazdu nie jest jednak w naszym kraju zabronione. Wystarczy zainstalować zestaw głośnomówiący. Piszemy o przepisach i karach, a także o zaletach i wadach takiego rozwiązania.

Co mówią przepisy?

Według przepisów kierującemu pojazdem zabrania się „korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku”. Reguluje to art. 45, ustęp 2., punkt 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Sformułowanie „podczas jazdy” budzi jednak sporo kontrowersji ze względu na swoją nieprecyzyjność. Kierowcy pytają, czy można rozmawiać przez telefon na przykład podczas stania na czerwonym świetle.

Za trzymanie telefonu w dłoni nie grozi kierowcy mandat w Polsce w sytuacji, gdy samochód nie uczestniczy w ruchu drogowym (np. stoi na parkingu, ma wyłączony silnik). Podczas postoju na czerwonym świetle czy w korku jesteśmy już jednak uczestnikami ruchu drogowego i korzystanie z urządzenia mobilnego rozpatrywane będzie jako wykroczenie. Dowodzi tego sprawa kierowcy, któremu wystawiono mandat za to, że odebrał połączenie podczas postoju na czerwonym świetle. Prowadzący pojazd mandatu nie przyjął, więc sprawa trafiła do sądu. Ten uznał kierowcę za winnego i przyznał grzywnę w wysokości 450 PLN.

Korzystanie z urządzenia jest możliwe podczas jazdy samochodem wtedy, gdy umieścimy go w uchwycie na przedniej szybie (urządzenie nie może jednak ograniczać pola widzenia kierowcy) i będziemy używać np. aplikacji nawigacyjnej  lub odtwarzacza muzyki.


Europejskie kary

Korzystanie z telefonu komórkowego zabronione jest we wszystkich krajach europejskich. Podczas jazdy kierowca nie może prowadzić rozmowy trzymając smartfona przy uchu, korzystać z niego (wysyłać wiadomości, robić zdjęcia), a nawet odrzucić połączenia.

W krajach Europy Środkowo-Wschodniej zapłacimy najmniej: równowartość 50 Euro. Na zachodzie kontynentu grzywny są znacznie wyższe, przykładowo w najdroższej pod tym względem Holandii trzeba będzie zapłacić 420 Euro, w Niemczech do 200 Euro, a w Wielkiej Brytanii 200 Funtów (recydywa będzie nas tam kosztować nawet 1000 Funtów).  

Większość krajów europejskich zezwala na korzystanie ze słuchawek z wbudowanym mikrofonem. Jednak i w tym przypadku jest haczyk, ponieważ przy rozwiązaniach przewodowych nie można trzymać w dłoni kabla. We Francji i Hiszpanii zapłacimy ponadto mandat za słuchawkę w uchu, połączoną z telefonem przez Bluetooth (od 90 do 200 Euro).

 

Zestaw głośnomówiący – zalety i wady

By rozwiązać problem rozmów przez telefon podczas jazdy, przed laty opracowano systemy głośnomówiące. Pierwsze z nich oparte były na połączeniach kablowych, ale stosunkowo szybko wprowadzono rozwiązania bazujące na technologii bezprzewodowej Bluetooth. Z czasem stały się jednym z elementów wyposażenia samochodów.

Zestawy głośnomówiące mają wiele zalet. Przede wszystkim umożliwiają kierowcom prowadzenie rozmów podczas jazdy bez konieczności trzymania w ręce słuchawki. Dlaczego to tak istotne?

Jeśli kierowca rozmawia przez smartfona i ma go w dłoni, kierownicę trzyma tylko jedną ręką. Tymczasem może dojść na drodze do nieoczekiwanego zdarzenia, które będzie wymagało złapania jej oburącz. Zajęta jedna ręka to także znaczące ograniczenie podczas zmiany biegów w przypadku samochodów ze skrzynią manualną. Wówczas prowadzący musi zupełnie wypuścić z dłoni kierownicę. Zestawy głośnomówiące niwelują ten czynnik ryzyka.

Niektóre takie urządzenia charakteryzują się ponadto całkowitą obsługą głosową. Reagują na komendy prowadzącego samochód, który nie musi odrywać dłoni od kierownicy i szukać odpowiednich przycisków. Rozwiązania takie umożliwiają kierowcy wykonywanie wszystkich manewrów, bez konieczności odciągania wzroku od drogi. Zestawy głośnomówiące mają jeszcze jedną, ważną zaletę: zwiększają bezpieczeństwo na drodze.

Nie rozwiązują one jednak wszystkich problemów w tej kwestii i mają poważną wadę. Samo prowadzenie rozmowy przez telefon podczas kierowania samochodem zajmuje nie tylko nasze ręce, ale także umysł. Ogranicza naszą świadomość i percepcję, szczególnie podczas emocjonujących czy stresujących rozmów. Wymaga zaangażowania zarówno w słuchanie, jak i formułowanie własnych wypowiedzi. Zaburza tym samym szybkość reakcji. Jednoczesne wykonywanie dwóch czynności zmusza nasz mózg do porównywalnego zaangażowania i siłą rzeczy nie jesteśmy w stanie poświęcić się w pełni dwóm rzeczom naraz. Idąc jednak tym tropem, należałoby zakazać wszelkich konwersacji w kabinie pojazdu, a nawet słuchania radia.  

Przy zakupie zestawu głośnomówiącego nie warto inwestować w tanie podróbki. Jednak dobry jakościowo sprzęt może wiązać się ze sporym kosztem. Niektóre modele wymagają także profesjonalnego montażu.

Większość z nas korzysta z telefonu na co dzień, a niektórzy nie potrafią bez niego normalnie funkcjonować. Smartfony towarzyszą nam praktycznie wszędzie, nawet w samochodzie. Nie zapominajmy jednak, że policja „patrzy”. Większość laserowych mierników prędkości ma wbudowaną kamerę i ekran, na którym można odtwarzać nagranie. Urządzenia te potrafią zajrzeć do auta i udokumentować rozmowę przez telefon. Także niektóre nieoznakowane radiowozy posiadają zamontowane z tyłu wideorejestratory. „Złapać” mogą nas ponadto fotoradary, kamery monitoringu miejskiego, teleobiektywy…

Po co zatem ryzykować? Korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki  w ręku to nie tylko wysoki mandat, to także niebezpieczeństwo. Jeśli zatem nie potrafimy lub nie możemy rozstać się ze smartfonem, naszym nieodłącznym towarzyszem podróży powinien stać się zestaw głośnomówiący.

 

Michał - pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

Zostaw komentarz