Oznaczenie opony
Czas czytania artykułu: 5 minut

Na boku opony, obok nazwy marki, znajdziemy oznaczenia, na które często nie zwracamy uwagi. Warto jednak wiedzieć, jak je odczytać i zrozumieć, szczególnie w przypadku, gdy kupujemy nowe ogumienie. Ta wiedza okaże się niezbędna, jeśli chcemy wybrać odpowiednie opony dla naszego samochodu i zapewnić sobie ich bezproblemową eksploatację. Nie możemy także zapominać, że mają one ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo za kierownicą.

Parametry opony

Dane przewidywanych przez producenta rozmiarów opon dla konkretnego pojazdu umieszczone są na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapie wlewu paliwa oraz w instrukcji obsługi auta. Jak dobrać odpowiednie ogumienie? Informacje o rozmiarze opony znajdziemy na jej boku. Jest to ciąg cyfr i liter (np. 195/50 R15 82T, 205/55 R16 91V).

Jak odczytać ten enigmatyczny ciąg znaków? Pierwsze trzy cyfry to szerokość opony, a ściślej czoła bieżnika, wyrażona w milimetrach. Liczba wskazuje rozmiar opony zamontowanej na felgę i wypełnionej powietrzem o zaleconym ciśnieniu. Kolejne dwie cyfry to procenty, które oznaczają stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Wyrażają one profil opony. Można go obliczyć mnożąc pierwszą i drugą wartość (np. 205 mm x 55%= 112,75 mm). Następna litera wskazuje wewnętrzną konstrukcję opony. Najczęściej spotykane jest „R”, które mówi, że opona posiada radialną konstrukcję, oferowaną niemal w każdym dostępnym na rynku ogumieniu. Kolejna liczba po literze „R”  (np. 16, 17, 18) oznacza średnicę osadzenia. Jest to rozmiar wewnętrznej obręczy wyrażony w calach.

Następnie odczytać możemy indeks nośności (ang. load index – LI). Wartość ta informuje nas jaka jest maksymalna wytrzymałość opony, czyli jakie maksymalne obciążenie może ona przenieść, gdy jest napełniona zalecanym poziomem ciśnienia. Podana liczba nie jest jednak równoznaczna z masą. Poniższa tabela pozwala odczytać wartości w kilogramach właściwe dla poszczególnych indeksów (np. indeksowi 91 odpowiada 615 kg obciążenia na jedną oponę).


Źródło: http://autofakty.pl

LI (indeks nośności) Max obciążenie[kg] LI (indeks nośności) Max obciążenie[kg] LI (indeks nośności) Max obciążenie[kg] LI (indeks nośności) Max obciążenie[kg]
60 250 85 515 110 1060 135 2180
61 257 86 530 111 1090 136 2240
62 265 87 545 112 1120 137 2300
63 272 88 560 113 1150 138 2360
64 280 89 580 114 1180 139 2430
65 290 90 600 115 1215 140 2500
66 300 91 615 116 1250 141 2575
67 307 92 630 117 1285 142 2650
68 315 93 650 118 1320 143 2725
69 325 94 670 119 1360 144 2800
70 335 95 690 120 1400 145 2900
71 345 96 710 121 1450 146 3000
72 355 97 730 122 1500 147 3075
73 365 98 750 123 1550 148 3159
74 375 99 775 124 1600 149 3250
75 385 100 800 125 1650 150 3350
76 400 101 825 126 1700 151 3450
77 412 102 850 127 1750 152 3550
78 425 103 875 128 1800 153 3650
79 437 104 900 129 1850 154 3750
80 450 105 925 130 1900 155 3875
81 462 106 950 131 1950 156 4000
82 475 107 975 132 2000 157 4125
83 487 108 1000 133 2060 158 4250
84 500 109 1030 134 2120 159 4375

Litera występująca po indeksie nośności wskazuje na indeks prędkości (ang. speed index – SI). Wskazuje on na prędkość, do której przystosowana jest opona, czyli to z jaką prędkością możemy ją bezpiecznie użytkować. Jeśli na naszym ogumieniu znajduje się np. litera „T” oznacza to, że maksymalna prędkość dla danej opony wynosi 190 km/h, a w przypadku „V” –240 km/h.

SI (indeks prędkości) Dopuszczalna prędkość w km/h
A1 5
A8 40
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
VR do 210
ZR do 240

Źródło: http://se.pl

 

Oznaczenie opony + felga

Pozostałe oznaczenia

Na zimowej lub całorocznej oponie znajdziemy litery „M+S” (ang. Mud and Snow, błoto i śnieg), które wskazują, że jest ona przeznaczona do jazdy po śniegu. Na takim ogumieniu możemy także znaleźć symbol z górskimi szczytami i śnieżynką. Jest to tzw. 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Ogumienie z tym oznaczeniem dedykowane jest jeździe po ośnieżonych drogach. Jeśli oba znaki wystąpią razem, wówczas możemy mieć pewność, że opona wyprodukowana została z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych.

Wśród ciągów cyfr i liter możemy także odczytać kody dotyczące produkcji. Wskazują one na to kiedy i gdzie wyprodukowano dany egzemplarz. Numer identyfikacyjny rozpoczyna się od „DOT” (Departament of Transportion). Skrót ten mówi, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Następnie odnajdziemy kod fabryki, która wyprodukowała oponę (np. 89), kod rozmiaru (np. FJ) i kod opcjonalny. Na końcu tego numeru znajdują się cztery cyfry wskazujące na datę produkcji (np. 4108 oznacza 41. tydzień 2008 roku).

Na oponach powinien znaleźć się symbol homologacji. Oznaczenie E4/e/ECE wskazuje na dopuszczenie do sprzedaży w krajach Unii Europejskiej. Zaraz za nim widnieje numer homologacji. Możemy także spotkać inne oznaczenia, związane z homologacją producenta (np. MO, J, N0, * itd.). Informują nas one o tym, że koncern samochodowy wraz z producentem opon stworzył ogumienie przystosowane do danej marki lub modelu auta. Opony takie są modyfikowane np. w zakresie użytej mieszanki, rzeźby bieżnika czy struktury wewnętrznej i dzięki temu zyskują lepsze osiągi i dłuższą żywotność.

Oznaczenie Producent
K1, K2 Ferrari
C1 Chrysler Viper
N0, N1, N2… Porsche (też VW Touareg)
BMW M BMW
MO1 Mercedes AMG
RO1 Audi Quattro
* BMW, Mini
MO Mercedes
AO Audi
VO Volkswagen
G1 różni producenci, np. Renault, Mercedes
A Toyota

Źródło: http://akcesoriaoffroad.pl

Oprócz tego na oponie znajdą się informację wskazujące na maksymalne dopuszczalne ciśnienie (Max Inflation) i maksymalne dopuszczalne obciążenie (Max Load). Jeśli opona jest wzmocniona, możemy spotkać się z oznaczeniami XL (Extra Load) lub Reinf(orced). Ma ona wówczas wyższy indeks nośności, niż standardowe ogumienie w tym rozmiarze. Ponadto opona może być oznaczona symbolem, który wskazuje, że przy całkowitej utracie ciśnienia można kontynuować jazdę bez ryzyka wypadku (Run Flat). Producenci stosują w tym przypadku różne skróty:

Oznaczenie Producent
RFT Bridgestone
SSR, CSR Continental
DSST Dunlop
RDT Firestone
EMT, ROF Goodyear
ZP Michelin
RFT Pirelli
Run Flat Yokohama

Źródło: http://swiatopon.pl

Pamiętajmy, że zawsze przy wyborze opon powinniśmy kierować się zaleceniami producenta, dlatego musimy umieć rozszyfrować oznaczenia na ogumieniu. Warto także zwrócić uwagę na etykiety, które poinformują nas o podstawowych osiągach opon (opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni, poziom hałasu zewnętrznego). Kiedy już kupimy i zamontujemy właściwe dla naszego auta opony warto przy ich eksploatacji pamiętać o uzupełnianiu ciśnienia. Jeśli  będzie ono zbyt niskie, mogą pojawić się różnice w spalaniu sięgające nawet 1 l na 100 km.

Michał - pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

Zostaw komentarz