Na boku opony, obok nazwy marki, znajdziemy oznaczenia, na które często nie zwracamy uwagi. Warto jednak wiedzieć, jak je odczytać i zrozumieć, szczególnie w przypadku, gdy kupujemy nowe ogumienie. Ta wiedza okaże się niezbędna, jeśli chcemy wybrać odpowiednie opony dla naszego samochodu i zapewnić sobie ich bezproblemową eksploatację. Nie możemy także zapominać, że mają one ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo za kierownicą.
Parametry opony
Dane przewidywanych przez producenta rozmiarów opon dla konkretnego pojazdu umieszczone są na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapie wlewu paliwa oraz w instrukcji obsługi auta. Jak dobrać odpowiednie ogumienie? Informacje o rozmiarze opony znajdziemy na jej boku. Jest to ciąg cyfr i liter (np. 195/50 R15 82T, 205/55 R16 91V).
Jak odczytać ten enigmatyczny ciąg znaków? Pierwsze trzy cyfry to szerokość opony, a ściślej czoła bieżnika, wyrażona w milimetrach. Liczba wskazuje rozmiar opony zamontowanej na felgę i wypełnionej powietrzem o zaleconym ciśnieniu. Kolejne dwie cyfry to procenty, które oznaczają stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Wyrażają one profil opony. Można go obliczyć mnożąc pierwszą i drugą wartość (np. 205 mm x 55%= 112,75 mm). Następna litera wskazuje wewnętrzną konstrukcję opony. Najczęściej spotykane jest „R”, które mówi, że opona posiada radialną konstrukcję, oferowaną niemal w każdym dostępnym na rynku ogumieniu. Kolejna liczba po literze „R” (np. 16, 17, 18) oznacza średnicę osadzenia. Jest to rozmiar wewnętrznej obręczy wyrażony w calach.
Następnie odczytać możemy indeks nośności (ang. load index – LI). Wartość ta informuje nas jaka jest maksymalna wytrzymałość opony, czyli jakie maksymalne obciążenie może ona przenieść, gdy jest napełniona zalecanym poziomem ciśnienia. Podana liczba nie jest jednak równoznaczna z masą. Poniższa tabela pozwala odczytać wartości w kilogramach właściwe dla poszczególnych indeksów (np. indeksowi 91 odpowiada 615 kg obciążenia na jedną oponę).
Źródło: http://autofakty.pl
LI (indeks nośności) | Max obciążenie[kg] | LI (indeks nośności) | Max obciążenie[kg] | LI (indeks nośności) | Max obciążenie[kg] | LI (indeks nośności) | Max obciążenie[kg] |
60 | 250 | 85 | 515 | 110 | 1060 | 135 | 2180 |
61 | 257 | 86 | 530 | 111 | 1090 | 136 | 2240 |
62 | 265 | 87 | 545 | 112 | 1120 | 137 | 2300 |
63 | 272 | 88 | 560 | 113 | 1150 | 138 | 2360 |
64 | 280 | 89 | 580 | 114 | 1180 | 139 | 2430 |
65 | 290 | 90 | 600 | 115 | 1215 | 140 | 2500 |
66 | 300 | 91 | 615 | 116 | 1250 | 141 | 2575 |
67 | 307 | 92 | 630 | 117 | 1285 | 142 | 2650 |
68 | 315 | 93 | 650 | 118 | 1320 | 143 | 2725 |
69 | 325 | 94 | 670 | 119 | 1360 | 144 | 2800 |
70 | 335 | 95 | 690 | 120 | 1400 | 145 | 2900 |
71 | 345 | 96 | 710 | 121 | 1450 | 146 | 3000 |
72 | 355 | 97 | 730 | 122 | 1500 | 147 | 3075 |
73 | 365 | 98 | 750 | 123 | 1550 | 148 | 3159 |
74 | 375 | 99 | 775 | 124 | 1600 | 149 | 3250 |
75 | 385 | 100 | 800 | 125 | 1650 | 150 | 3350 |
76 | 400 | 101 | 825 | 126 | 1700 | 151 | 3450 |
77 | 412 | 102 | 850 | 127 | 1750 | 152 | 3550 |
78 | 425 | 103 | 875 | 128 | 1800 | 153 | 3650 |
79 | 437 | 104 | 900 | 129 | 1850 | 154 | 3750 |
80 | 450 | 105 | 925 | 130 | 1900 | 155 | 3875 |
81 | 462 | 106 | 950 | 131 | 1950 | 156 | 4000 |
82 | 475 | 107 | 975 | 132 | 2000 | 157 | 4125 |
83 | 487 | 108 | 1000 | 133 | 2060 | 158 | 4250 |
84 | 500 | 109 | 1030 | 134 | 2120 | 159 | 4375 |
Litera występująca po indeksie nośności wskazuje na indeks prędkości (ang. speed index – SI). Wskazuje on na prędkość, do której przystosowana jest opona, czyli to z jaką prędkością możemy ją bezpiecznie użytkować. Jeśli na naszym ogumieniu znajduje się np. litera „T” oznacza to, że maksymalna prędkość dla danej opony wynosi 190 km/h, a w przypadku „V” –240 km/h.
SI (indeks prędkości) | Dopuszczalna prędkość w km/h |
A1 | 5 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | do 210 |
ZR | do 240 |
Źródło: http://se.pl
Pozostałe oznaczenia
Na zimowej lub całorocznej oponie znajdziemy litery „M+S” (ang. Mud and Snow, błoto i śnieg), które wskazują, że jest ona przeznaczona do jazdy po śniegu. Na takim ogumieniu możemy także znaleźć symbol z górskimi szczytami i śnieżynką. Jest to tzw. 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Ogumienie z tym oznaczeniem dedykowane jest jeździe po ośnieżonych drogach. Jeśli oba znaki wystąpią razem, wówczas możemy mieć pewność, że opona wyprodukowana została z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych.
Wśród ciągów cyfr i liter możemy także odczytać kody dotyczące produkcji. Wskazują one na to kiedy i gdzie wyprodukowano dany egzemplarz. Numer identyfikacyjny rozpoczyna się od „DOT” (Departament of Transportion). Skrót ten mówi, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Następnie odnajdziemy kod fabryki, która wyprodukowała oponę (np. 89), kod rozmiaru (np. FJ) i kod opcjonalny. Na końcu tego numeru znajdują się cztery cyfry wskazujące na datę produkcji (np. 4108 oznacza 41. tydzień 2008 roku).
Na oponach powinien znaleźć się symbol homologacji. Oznaczenie E4/e/ECE wskazuje na dopuszczenie do sprzedaży w krajach Unii Europejskiej. Zaraz za nim widnieje numer homologacji. Możemy także spotkać inne oznaczenia, związane z homologacją producenta (np. MO, J, N0, * itd.). Informują nas one o tym, że koncern samochodowy wraz z producentem opon stworzył ogumienie przystosowane do danej marki lub modelu auta. Opony takie są modyfikowane np. w zakresie użytej mieszanki, rzeźby bieżnika czy struktury wewnętrznej i dzięki temu zyskują lepsze osiągi i dłuższą żywotność.
Oznaczenie | Producent |
K1, K2 | Ferrari |
C1 | Chrysler Viper |
N0, N1, N2… | Porsche (też VW Touareg) |
BMW M | BMW |
MO1 | Mercedes AMG |
RO1 | Audi Quattro |
* | BMW, Mini |
MO | Mercedes |
AO | Audi |
VO | Volkswagen |
G1 | różni producenci, np. Renault, Mercedes |
A | Toyota |
Źródło: http://akcesoriaoffroad.pl
Oprócz tego na oponie znajdą się informację wskazujące na maksymalne dopuszczalne ciśnienie (Max Inflation) i maksymalne dopuszczalne obciążenie (Max Load). Jeśli opona jest wzmocniona, możemy spotkać się z oznaczeniami XL (Extra Load) lub Reinf(orced). Ma ona wówczas wyższy indeks nośności, niż standardowe ogumienie w tym rozmiarze. Ponadto opona może być oznaczona symbolem, który wskazuje, że przy całkowitej utracie ciśnienia można kontynuować jazdę bez ryzyka wypadku (Run Flat). Producenci stosują w tym przypadku różne skróty:
Oznaczenie | Producent |
RFT | Bridgestone |
SSR, CSR | Continental |
DSST | Dunlop |
RDT | Firestone |
EMT, ROF | Goodyear |
ZP | Michelin |
RFT | Pirelli |
Run Flat | Yokohama |
Źródło: http://swiatopon.pl
Pamiętajmy, że zawsze przy wyborze opon powinniśmy kierować się zaleceniami producenta, dlatego musimy umieć rozszyfrować oznaczenia na ogumieniu. Warto także zwrócić uwagę na etykiety, które poinformują nas o podstawowych osiągach opon (opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni, poziom hałasu zewnętrznego). Kiedy już kupimy i zamontujemy właściwe dla naszego auta opony warto przy ich eksploatacji pamiętać o uzupełnianiu ciśnienia. Jeśli będzie ono zbyt niskie, mogą pojawić się różnice w spalaniu sięgające nawet 1 l na 100 km.