Rakietowy Opel
Lotus Omega był swego czasu najszybszym sedanem świata dużo szybszym niż ówczesne M5 czy Mercedes 500E.
W połowie lat 80 w GM który był właścicielem Opla postanowiono zbudować samochód który będzie szybczy niż konkurenci z BMW i Mercedesa. Za podstawę wzięto Opla Omegę A w wersji 3000. W najwyższej wersji Omega dysponowała mocą 204 KM (silnik 3.0 24V) dlatego aby osiągnąć moce wyższe od konkurentów silnik oraz nadwozie musiały przejść szereg modyfikacji
Silnik Lotus Omega (C36GET)
To wzmocniony i rozwiercony do pojemności 3.6 litra silnik 3.0 24v z Opla Omegi A 3000. W celu uzyskania odpowiedniej mocy dodano dwie turbosprężarki Garrett T25 których ciśnienie doładowania wynosiło 0,8 bara na każdą. Początkowo planowano jedną większą turbosprężarkę lub układ kompresor + turbosprężarka jednak z powodu problemów konstrukcyjnych wycofano się z tego rozwiązania. Silnik po wszystkich modyfikacjach dysponował mocą 377 KM przy 5200 obrotów. Oczywiście do przenoszenia takiej mocy nie nadawała się standardowa skrzynia biegów więc wykorzystano skrzynię z Chevroleta Corvette ZR-1. Skrzynia ta bardzo dobrze sobie z potężną mocą. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w Lotusie był 6 nadbieg który zmniejszał zużycie paliwa przy podróżach ze stałymi prędkoścami natomiast nie pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej (286 km/h) którą osiągało się na piątym biegu.
Modyfikacje silnika Lotus Omega
Spośród 950 wyprodukowanych egzemplarzy część została poddana mechanicznemu tuningowi. Głównie polegał on na zwiększeniu ciśnienia doładowania do 1,3 bara lub wymianie turbosprężarek na większe (t28). Moc tak zmodyfikowanych samochodów wahała się od 450 do 750 KM.
Nadwozie
W stosunku do Opla Omegi zostało dość znacznie zmodyfikowane. Przede wszystkim ze względu na specjalnie do tego modelu wyprodukowane bardzo szerokie opony pozbyto się prostych nadkoli. Dodatkowo modyfikacji uległa też maska, progi, zderzaki, poszerzono nadkola oraz dodano spojler. Tablicę rejestracyjną przesunięto na zderzak.
Za skuteczne zatrzymanie odpowiadały 300mm tarcze z 4 zaciskami.
Samochód z zewnątrz wyglądał jak Opel Omega evo 500 lub samochody startujące w wyścigach DTM.
Osiągi Lotus Omega
Przez ponad 6 lat Lotus Omega był najszybszym sedanem świata szybszym niż konkurencyjne BMW M5 i Mercedes E500. Co ciekawe jeżeli chodzi o elastyczność bił na głowę najszybszy wtedy supersamochód czyli Ferrari Testarossa.
Przyspieszenie (0-100): 5,3 sek (chociaż niektórym udawało się zejść poniżej 5 sekund)
Przyspieszenie (0-200): 17 sek
Prędkość max: 286 km/h
Moc: 377 KM przy 5200 obr/min
Moment: 568 Nm – tutaj ciekawostka był on o prawie 100 Nm większy niż w Ferrari Testarossa.
Podsumowanie
Lotus Omega to jedna z najciekawszych konstrukcji w historii, osiągi tego samochodu robią piorunujące wrażenie nawet w dzisiejszych czasach
Oto filmik prezentujący nieprzeciętne osiągi Lotusa Omegi:
A tutaj Top Gear i Tiff – jeżeli na kierowcy wyścigowym robi to takie wrażenie to na serio samochód musi być rewelacyjny