Boxer jest jednym z tych samochodów którego śmiało można nazwać przyjacielem i nadać mu imię. Dobry egzemplarz nawet pomimo wieku będzie wiernie służył i jeżeli odpowiednio o niego zadbamy odwdzięczy się bezawaryjną pracą. Ze względu na wiek nie jest to już idealny samochód dla kuriera czy firmy transportowej ale idealnie sprawdzi się jako kolejne auto dla osoby która sporadycznie potrzebuje coś przewieść
Silnik 1.9 TD (90 KM)
Silnik 1.9 TD jest dość prostym w budowie silnikiem, niezawodnym jednak nie gwarantuje osiągów ferrari. O ile w mieście jest wystarczający o tyle na trasie pod górkę i przy przednim wietrze przyspieszanie nie jest możliwe nawet przy pustym samochodzie. Parę razy miałem sytuację że nie zauważyłem przed sobą wzniesienia i zabrałem się za wyprzedzanie ciężarówki – kończyło to się wyścigiem słoni i błagałem o koniec wzniesienia.
Nie ma co ukrywać że 90 KM to dość mało nawet na tak lekki samochód jakim jest Peugeot Boxer.
Inne silniki
Gama dostępnych silników była dość spora od diesla o pojemnośc 1900 cm i mocy 68 KM po jednostkę 2.8 HDI generującą 127 KM z maxymalnym momentem 300 Nm.
Poniżej tabela silników dostępnych w Peugeot Boxer 1
Slinki | Symbol | Pojemność | Moc | Moment | Liczba cylindrów |
1.9D | PSA DJY (XUD9A) | 1905 | 68 (50)/4600 | 120/2000 | R4 |
1.9D | PSA D8C (XUD9AU) | 1905 | 69 (51)/4600 | 120/2000 | R4 |
1.9TD | PSA DHY (XUD9TE) | 1905 | 90 (66)/4000 | 196/2250 | R4 |
1.9TD | PSA D8C (XUD9TF) | 1905 | 92 (68)/4000 | 196/2250 | R4 |
2.0HDI | PSA RHV (DW10UTD) | 1997 | 84 (62)/4000 | 192/1900 | R4 |
2.5D | PSA T9A (DJ5) | 2446 | 86 (63)/4350 | 153/2250 | R4 |
2.5TD | PSA T8A (DJ5T) | 2446 | 103 (76)/4200 | 230/2200 | R4 |
2.5TDI | PSA THX (DJ5TED) | 2446 | 107 (79)/4000 | 235/2250 | R4 |
2.8TDI | Iveco 8140.43 | 2800 | 122 (90)/3600 | 285/1800 | R4 |
2.8HDI | Iveco 8140.43S | 2800 | 127 (93,5)/3600 | 300/1800 | R4 |
Spalanie
W mieście spalanie oscylowało w granicach 8-9 litrów w zależności od ładunku natomiast na trasie przy średniej prędkości około 90 km/h spalanie przy pustej pace wynosiło około 7,5 -8 litrów na 100 km co przy stosunkowo dużym samochodzie jest wynikiem bardzo dobrym.
Wymiary
Mój egzemplarz miał zabudowę holenderską więc przestrzeń ładunkowa była dość mocno ograniczona jednak mimo tego na podłodze odstęp pomiędzy zabudową a tylnymi drzwiami wynosi 2300-2500 mm co wystarczało do większości zastosowań.
Model | Rozstaw osi [mm] |
Długość przestrzeni ładunkowej [mm] |
Wysokość zewnętrzna [mm] |
Wysokość przestrzeni ładunkowej [mm] |
Szerokość zewnętrzna [mm] |
Szerokość przestrzeni ładunkowej [mm] |
Szerokość x wysokość drzwi bocznych [mm] |
Szerokość x wysokość drzwi tylnych [mm] |
L1H1 | 2850 | 2510 | 2150 | 1562 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1090 x 1449 |
1562 x 1441 |
L1H2 | 2850 | 2510 | 2470 | 1881 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1090 x 1449 |
1562 x 1760 |
L2H1 | 3200 | 2860 | 2150 | 1562 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1265 x 1449 |
1562 x 1441 |
L2H2 | 3200 | 2860 | 2470 | 1881 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1265 x 1769 |
1562 x 1760 |
L2H3 | 3200 | 2860 | 2725 | 2115 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1265 x 1769 |
1562 x 2016 |
L3H2 | 3700 | 3360 | 2470 | 1881 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1265 x 1769 |
1562 x 1760 |
L3H4 | 3700 | 3360 | 2860 | 2280 | 2024 | 1808 (1388 między nadkolami) |
1265 x 1769 |
1562 x 1760 |
Na co zwrócić uwagę przy zakupie
Nie da się ukryć że samochód jest już wiekowy i raczej nikt nie kupuje Boxera żeby nim jeździć zamiast osobówki. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ogniska korozji gdyż wiele egemplarzy jest dość mocno skorodowanych szczególnie na progach, nadkolach.
Trzeba też spojrzeć na stan foteli ale nie dlatego żeby ocenić faktyczny przebieg pojazdu ale po to by uniknąc dość drogiego zakupu nowych foteli – kanapa na przód potrafi kosztować do 1000 zł co przy cenach samochodów w granicach 3000-7000 zł potrafi być sporym wydatkiem.
Warto też podnieść płytę na pace i zobaczyć w jakim stanie jest paka.
Silnik powinien być suchy a turbina musi pracować cicho – ewentualna wymiana jednostki napędowej nie jest aż tak kosztowna gdyż silników nie brakuje, były one bardziej żywotne niż buda.
Podsumowanie Peugeot Boxer
Samochód ze względu na wiek nie nadaje się już do najcięższej pracy i podróży ale jest idealny jako środek transportu na krótkie dystanse do przewożenia rowerów, sprzętu biwakowego czy deski surfingowej. Zrobiłem nim kilkanaście tysięcy kilometrów i nigdy mnie nie zawiódł nawet wtedy gdy urwał się wąż od chłodnicy 🙂 Naprawy są dość tanie bo części zamiennych jest bardzo dużo, a samochód świetnie się prowadzi, jest oszczędny i szczerze mogę go polecić każdej osobie która szuka środka transportu na wypady za miasto z całym ekwipunkiem.