Samochody z przyciemnianymi szybami dawniej kojarzyły się z limuzynami rządowymi i pojazdami celebrytów. Były wyznacznikiem luksusu i przyciągały wzrok każdego. Dziś stają się one coraz bardziej powszechne. Wiele aut ma je w swoim standardowym wyposażeniu lub w ofercie dodatków. Chcesz przyciemnić szyby w swoim samochodzie? Doradzamy jak zrobić to prawidłowo i zgodnie z prawem.
Dlaczego warto?
W latach 90. XX wieku przyciemniane szyby były synonimem luksusu i zasobnego portfela. Następnie kojarzyły się wątpliwej jakości tuningiem. Dziś stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Jedną z ich zalet są efekty wizualne, które nadają samochodowi cech sportowych i drapieżnych. Przemawia jednak za nimi także wiele praktycznych argumentów.
Przyciemnienia szczególnie przydają się latem. Zwiększają wydajność klimatyzacji samochodowej, ponieważ odbijają około 76% całkowitej energii słonecznej. Dzięki temu wnętrze samochodu wolniej się nagrzewa, zimą natomiast wolniej traci ciepło. Redukują ponadto do 99% szkodliwego promieniowania ultrafioletowego. Ten aspekt jest szczególnie istotny jeżeli zależy nam na ochronie tapicerki, skór i plastiku. Co więcej, przyciemniane szyby redukują efekt oślepienia i zwiększają komfort jazdy. Zapewniają prywatność i czynią wnętrze kabiny niewidocznym dla osób postronnych. Dzięki nim nie musimy martwić się o przedmioty pozostawione w aucie. A co jeśli efekt nas nie zadowoli? Proces przyciemniania z użyciem folii jest całkowicie odwracalny.
Źródło: http://autokult.pl
Co mówi prawo?
Zanim podejmiemy decyzję w jaki sposób i gdzie przyciemnić szyby, powinniśmy dowiedzieć się jak zrobić to zgodnie z literą prawa. Kwestię szyb samochodowych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (§ 8, ust. 5, pkt 4). Dowiadujemy się z niego, że współczynnik przepuszczalności światła w czołowej i przednich bocznych szybach nie może być mniejszy niż 70%. Oznacza to, iż tych szyb nie powinniśmy w ogóle modyfikować, dlatego że z reguły są one fabrycznie przyciemniane o 30%.
Rozporządzenie nie wspomina natomiast o szybach tylnych bocznych i tylnej. W praktyce możemy je nawet zasłonić, choć wpłynie to bardzo niekorzystnie na widoczność podczas jazdy. Możemy je zatem dowolnie przyciemnić (pod warunkiem, że nasz samochód wyposażony jest w lusterka boczne). Pamiętajmy przy tym, by folia, którą wybieramy, posiadała atest wydany przez Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych – Oddział Szkła i Materiałów budowlanych w Krakowie. Wówczas możemy mieć pewność, że produkt jest dopuszczony do użycia.
Źródło: http://motofakty.pl
Jakich kar możemy się spodziewać?
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że szyby fabrycznie mają ograniczony współczynnik przepuszczalności o około 30%. Decydują się zatem je przyciemnić i tym samym narażają się na kary. Jeśli podczas badania technicznego diagnosta zauważy, że szyby pojazdu przepuszczają zbyt mało światła, może nie dopuścić go do ruchu drogowego ze względu na niespełnienie wymogów technicznych. Podobnie policjant podczas rutynowej kontroli może stwierdzić, że szyba przepuszcza zbyt mało światła. Używa do tego miernika przepuszczalności światła, który wyznacza w procentach stosunek strumienia światła padającego na powierzchnię wejściową szyby do strumienia światła, które przechodzi przez tę szybę. W razie jakichkolwiek wątpliwości funkcjonariusz może poprosić nas o atest folii, która została użyta. Jeśli go nie posiadamy grozi nam mandat w wysokości od 20 do 500 PLN, zabranie dowodu rejestracyjnego i nakaz doprowadzenia szyb do stanu zgodnego z prawem. W naszej gestii będzie leżało zerwanie folii i udanie się na cząstkowy przegląd techniczny.
Jak legalnie przyciemnić szyby?
Oto dwa sposoby na przyciemnienie szyb w samochodzie: folia lub piec. Pierwszy z nich jest znacznie powszechniejszy wśród kierowców. Jego popularność wynika z mniejszych kosztów oraz większych możliwości wyboru barwy i stopnia zaciemnienia. Folię ponadto łatwo zdemontować. Jeśli nie ufamy naszym zdolnościom manualnym, możemy powierzyć szyby specjalistom (koszt ok. 200-700 PLN za całe auto). Warto zaufać im szczególnie wtedy, gdy chcemy przyciemnić wypukłe szyby w nowych samochodach.
Część kierowców decyduje się wykonać ten zabieg samodzielnie, ale pamiętajmy, że wymaga on zręczności i precyzji. Na początku powinniśmy sprawdzić, czy na szybach, które chcemy okleić, nie ma zarysowań i odprysków. Muszą być one w nienagannym stanie, ponieważ w miejscu pęknięć folia zacznie bardzo szybko odchodzić. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy kupić folię przyciemniająca, pamiętając przy tym, by posiadała ona atest (ok. 12-40 PLN za 75×300 cm). Im tańszy produkt, tym większe ryzyko, że szybko zblaknie na słońcu i zmieni barwę na fioletową. Droższy i markowy produkt zapewni długotrwały zamierzony efekt. Szyby drzwiowe możemy zdemontować lub nie – ważne jest, byśmy dokładnie przycięli folię do ich kształtu.
Przed przystąpieniem do oklejania powinniśmy bardzo dokładnie umyć szybę wodą z dodatkiem środka myjącego. Jej powierzchnia musi być odtłuszczona i pozbawiona jakichkolwiek zanieczyszczeń. Nawet drobny kurz spowoduje powstawanie pod folią pęcherzyków powietrza. Następnie możemy przystąpić do oklejania. Spryskajmy szybę wodą, która pozwoli dokładnie doprasować przycięte fragmenty. Podczas tego procesu przydadzą nam się owinięta w materiał szpachelka – rakla (do rozprowadzania folii i odprowadzania wody) oraz nożyk (do odcinania zbędnych elementów).
Źródło: http://3.allegroimg.com
Alternatywą dla folii jest metoda piecowej metalizacji szkła tlenkami tytanu. Daje ona znacznie trwalszy efekt, a powstała na szybie powłoka nie rysuje się i odbija ciepło. Takimi zabiegami zajmują się specjaliści, który muszą zdemontować całą szybę. Trwałość ma jednak swoją cenę: od około 1000 do 1500 za szybę (w zależności od jej wielkości).
Źródło: http://oautach.pl
Przyciemnianie szyb ma w naszym kraju coraz więcej zwolenników. Polscy kierowcy zauważają zalety takiego rozwiązania. Niektórzy zabieg zlecają specjalistom, inni wykonują go samodzielnie. Przyciemnianie szyb niesie ze sobą niewątpliwe praktyczne korzyści. Planując jednak takie modyfikacje musimy mieć na względzie aspekt prawny. Wybierajmy produkty z atestem, które pozwolą naszemu samochodowi pomyślnie przejść badanie techniczne i kontrolę policji.