Zanim temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza dobrze jest zadbać o stan techniczny samochodu. Przygotowaliśmy dla Ciebie checklistę, którą warto odhaczyć przed zimą, aby dobrze przygotować auto do sezonu zimowego.
1. Akumulator
Akumulator przy temperaturze około -20 stopni C ma tylko 50% mocy rozruchowej, a silnik stawia o 50% większe opory. Już niewielkie zaniedbania mogą w tym przypadku doprowadzić do awarii. Dlatego tak istotne jest, byś przed zimą sprawdził kondycję akumulatora i napięcie ładowania. Obudowy akumulatorów nowej generacji ograniczają możliwość ich samodzielnej obsługi. Stan nowoczesnego akumulatora skontrolują warsztaty. Renomowane serwisy za darmo ocenią, czy Twój akumulator wytrzyma spadki temperatury.
Samodzielnie możesz poddać akumulator konserwacji. Wyczyść jego powierzchnię i połączenia. Brudny i wilgotny akumulator jest rozładowywany przez prądy pełzające. Zaśniedziałe połączenia powodują natomiast spadek napięcia, a zbyt duże lub małe napięcie ładowania prowadzi do trwałego uszkodzenia akumulatora. Możesz także sprawdzić układ ładowania, mierząc napięcie na zaciskach przy pracującym silniku. Nie powinno być ono niższe, niż 13,7 V i wyższe, niż 14,5 V. By akumulator służył Ci dłużej, nie zapomnij na czas rozruchu samochodu wyłączyć dodatkowy osprzęt, który pobiera prąd (klimatyzację, podgrzewanie siedzeń, ładowarkę do telefonu lub nawigacji, radio CB itd.).
2. Świece żarowe i zapłonowe
Silnik Diesla – zużyte świece żarowe będą przyczyną trudności przy rozruchu silnika wysokoprężnego, a w skrajnym przypadku uniemożliwią jego uruchomienie. Są one odpowiedzialne za wstępne podgrzanie komory spalania. Zanim utrudnią Ci życie, warto zlecić ich sprawdzenie warsztatowi.
Silnik benzynowy – świece zapłonowe odpowiadają za wytworzenie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej i optymalne osiągi jednostki napędowej. Należy je regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta. Sprawdź przed zimą, czy nie eksploatujesz zbyt długo swoich świec. Jeśli zgromadził się nagar na świecy, iskra będzie słaba. Nie zapomnij o przewodach wysokiego napięcia, które są przenośnikiem prądu do świec zapłonowych. Oczyść je, osusz i dokładnie obejrzyj. Ważne, by nie były popękane lub nie miały uszkodzeń mechanicznych.
3. Hamulce
O tym, jak istotny dla bezpieczeństwa jest układ hamulcowy, nie trzeba przypominać. Jeśli go zaniedbasz, droga hamowania się wydłuży, pojawią się także usterki w działaniu układów ABS i ESP. Dlatego skontroluj przed zimą stan rozkładu sił hamowania na osie i poszczególne koła. Sprawdź kondycję okładzin, pracę klocków, płyn hamulcowy, a także działanie hamulca ręcznego i przewody. Jeśli są one skorodowane, to lepiej je wymień, ponieważ sól, którą są posypywane zimą ulice oraz wilgoć przyspieszą korozję.
4. Wycieraczki
Gumowe pióra wycieraczek to niezwykle delikatne przedmioty, które zimą narażone są na uszkodzenia, szczególnie w kontakcie z pokrytą mrozem szybą. Pamiętaj, że nie należy ich odrywać od zamarzniętej powierzchni, a przed ich użyciem szybę powinniśmy oczyścić. Pomocne przy tym będą zmiotka, skrobaczka i odmrażacz w płynie.
Przed zimą koniecznie sprawdź, czy Twoje wycieraczki nie są sfatygowane. Pierwsze oznaki zużytych piór to rozmazania na powierzchni szyby. W trakcie dokładnych oględzin zobaczysz, że gumowe elementy są rozwarstwione lub popękane. Nowe wycieraczki nie są dużym wydatkiem, a taka inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
5. Płyn do spryskiwaczy
Przed nadejściem zimy powinieneś wymienić letni płyn do spryskiwaczy na odporny na zamarzanie. Jeśli tego nie zrobisz, możesz spowodować uszkodzenie pompki spryskiwacza i przewodów doprowadzających płyn. Najłatwiej jest zupełnie opróżnić zbiornik z dotychczasowego preparatu zużywając go, a następnie uzupełnić zbiornik zimowym płynem. W celu uzyskania pożądanej odporności na zamarzanie zastosuj odpowiednie proporcje koncentratu i wody.
6. Płyn chłodniczy
Czy Twój płyn chłodniczy jest odporny na zamarzanie? Jeśli nie, możesz zniszczyć chłodnicę i silnik. Jeżeli nie jesteś pewien, sprawdź temperaturę jego krzepnięcia. W sprawnych układach wynosi ona około -37 stopni C. W razie potrzeby możesz wymienić płyn na nowy lub obniżyć temperaturę jego krzepnięcia przez dolanie koncentratu płynu chłodniczego. Z tym ostatnim musisz jednak uważać, ponieważ zbyt duże stężenie może podnieść temperaturę zamarzania oraz przyczynić się do uszkodzeń gumowych elementów układu chłodzenia. Zbadasz to za pomocą refraktometru do pomiaru płynów eksploatacyjnych samochodu, który mierzy właściwości cieczy za pomocą załamania światła. Najtańsze urządzenia kupisz już od 50 złotych.
7. Dywaniki
Dywaniki welurowe mają elegancki wygląd, jednak zimą się nie sprawdzą. Przepuszczają one wodę na wykładzinę podłogową, która podczas chłodnych miesięcy zimowych sama nie wyschnie i spowoduje parowanie szyb od środka. Warto zainwestować w dywaniki gumowe. Mają one krawędzie zatrzymujące wodę, którą zimą wnosimy na butach do auta. Ich krawędzie pozwolą nam na szybkie wylanie brudnej cieczy i zanieczyszczeń.
8. Karoseria
Przed zimą powinieneś zadbać także o nadwozie, dokładnie je myjąc i zabezpieczając lakier twardym woskiem lub innym środkiem konserwującym. Ochronisz w ten sposób karoserię przed działaniem chemikaliów, którymi zimą posypywane są drogi i łatwiej utrzymasz czystość. Przy okazji sprawdź, czy nie powstały drobne ogniska korozji, ponieważ przy kontakcie z solą mogą się one pogłębić.
9. Uszczelki
W zimie, szczególnie przy niskich temperaturach, guma może przymarzać do metalowych powierzchni. Wówczas otwarcie drzwi będzie znacznie utrudnione, a siłowanie się z nimi skończy się zniszczeniem uszczelki. Jeszcze przed pierwszymi mrozami zabezpiecz gumowe elementy środkami na bazie silikonu. Zapobiegnie to ich zamarzaniu i spowolni ich starzenie.
10. Zamki
Zimą zamarzają nie tylko uszczelki, ale także zamki. Przed spadkiem temperatur posmaruj je środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Powinieneś zawczasu wyposażyć się także w odmrażacz (który będziesz trzymał w pogotowiu poza samochodem). Unikaj smarowania zamków innymi preparatami, ponieważ przyspieszą one zamarzanie.
11. Opony zimowe
Opony mają bezpośredni wpływ na Twoje bezpieczeństwo i są jednym z najistotniejszych elementów wyposażenia auta. To jedyna część samochodu, która ma kontakt z nawierzchnią i utrzymuje Cię na drodze oraz w torze jazdy. Parametry opon zimowych znacząco różnią się od letnich. Wykonane są one z miękkiej mieszanki gumy i mają głębszy bieżnik ze specjalnymi rowkami i kanałami odprowadzającymi wodę. Pamiętaj jednak, że bieżnik nie może być zużyty i powinien mieć minimum 4 mm głębokości (choć prawo wymaga minimum 1,6 mm). Zimowe ogumienie zapewni Ci bezpieczeństwo w niskich temperaturach, krótszą drogę hamowania oraz lepszą trakcję na śniegu, błocie pośniegowym, a nawet lodzie. Koniecznie wymień je, zanim temperatura spadnie poniżej 7 stopni C.
12. Ciśnienie w oponach
Częstotliwość kontroli ciśnienia w oponach zależy od obciążenia samochodu, jego używania, a także zmian temperatur. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk sprawdzania ciśnienia raz w miesiącu. Koniecznie tego pilnuj, ponieważ nieprawidłowy poziom ciśnienia powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i przyczynia się do większego spalania. Powinieneś uzupełniać ciśnienie zgodnie z zaleceniami dla danego modelu samochodu. Taką informację znajdziesz najczęściej na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku B od strony kierowcy.
13. Światła
Dwie podstawowe funkcje świateł w samochodzie to oświetlanie drogi i uczynienie pojazdu widocznym. Zimą znacznie szybciej zapada zmrok, niż latem, a my częściej podróżujemy po ciemku. Dlatego tak ważne jest, by Twoje światła działały niezawodnie. Wymień przepalone i słabo działające żarówki. Odwiedź także stację kontroli pojazdów, gdzie diagnosta sprawdzi prawidłowe ustawienie lamp. Przed tą czynnością uzupełnij ciśnienie w oponach i wyjmij ciężkie przedmioty z bagażnika. Pamiętaj także, że po zmierzchu i przy ograniczonej widoczności zobowiązany jesteś do rezygnacji ze świateł do jazdy dziennej i włączenia światła mijania.
14. Paliwo
Zimą powinieneś zwrócić uwagę na to, jakie rodzaje paliwa sprzedaje stacja, na której tankujesz. W niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, która blokuje m.in. filtr paliwa. W październiku na stacjach sprzedawane powinno być paliwo przejściowe, a od 16. listopada zimowe:
Paliwo | Sprzedawane w okresie | Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) |
letnie | 15.04 – 01.10. | |
przejściowe | 01.10 – 15.11. | -10 stopni C |
zimowe | 16.11 – 01.03. | paliwo zimowe grupy F: -20 stopni C |
olej arktyczny klasy 2: -32 stopni C | ||
oleje napędowe klasy premium mają najczęściej podniesioną mrozoodporność do klasy 2 (-32 stopni C) |
Silniki benzynowe nie są tak wrażliwe na niskie temperatury jak Diesle, ponieważ w benzynie nie ma parafiny.
15. Przydatne akcesoria
Warto wozić w samochodzie kilka przedmiotów, które mogą się przydać w zimowych warunkach. Obok miotełki, skrobaczki, odmrażaczy i zapasu zimowego płynu do spryskiwaczy, przy dużym śniegu przydadzą się nieprzemakalne rękawice, łopata do odśnieżania, trapy do podkładania pod koła i łańcuchy (szczególnie w górach). Pomocne mogą okazać się ponadto linka holownicza i przewody zapłonowe.
Dokładny przegląd powyższych punktów i zadbanie o poszczególne elementy auta zapewnią Twojemu pojazdowi niezawodność, a Tobie bezpieczeństwo i spokój. Pamiętaj przy tym, że czekanie na rozgrzanie silnika wpływa negatywnie na jego żywotność. Twój samochód szybciej osiągnie optymalną temperaturę podczas jazdy.