Czas czytania artykułu: 3 minut

Nagły i zauważalny wzrost spalania paliwa jest zdecydowanie odczuwalny dla portfela. Proponujemy podejść do problemu na spokojnie, wrócić pamięcią do ostatnich tygodni i rozważyć możliwe przyczyny. Czasami powód może być błahy, a samochód po prostu potrzebuje więcej paliwa, by sprostać naszym wymaganiom: agresywnej jeździe, chęci nadgonienia czasu podróży, dużym gabarytom, które przewozimy. Nie należy jednak takiego sygnału lekceważyć, ponieważ może on świadczyć o poważniejszych awariach. By poprawnie zareagować, potrzebna jest diagnoza, którą możemy na wstępie zrobić sami. Co należy wziąć pod uwagę? Mamy dla Was checklistę.

Źródło: motofakty.pl

Powód: kierowca

  • Czy zmieniłeś ostatnio styl jazdy? Czy jeździsz bardzo agresywnie? Masz „ciężką nogę”? Często „ruszasz z kopyta”, a potem na światłach gwałtownie hamujesz? Przestałeś ostatnio hamować silnikiem? Jeśli mocniej i częściej wciskasz pedał gazu, naturalnie samochód pali więcej.
  • A może z codziennej jazdy w trasie przerzuciłeś się na miejskie korki? Czy na drodze, którą codziennie jeździsz nie jest prowadzony remont? Dłuższe stanie w miejskich zatorach to większy pobór paliwa.
  • Czy podróżujesz ostatnio częściej na krótkich trasach? Zimny silnik potrzebuje więcej paliwa, by się rozgrzać.
  • Czy w ostatnim czasie w Twoim samochodzie nie przybyło „bagażu”? Dotyczy to zarówno osób, jak i sprzętów. Im więcej pasażerów w samochodzie, tym większy pobór paliwa. Podobnie jest z przedmiotami – czy nie wykonywałeś ostatnio np. remontu i nie musiałeś wozić ciężkich produktów i sprzętów?
  • Czy jechałeś ostatnio z bagażnikiem zamontowanym na dachu? Przyczyna z pozoru błaha, jednak im większe opory sprawia samochód (im jest mniej aerodynamiczny), tym więcej paliwa spali podczas jazdy.
  • Czy nie przesiadłeś się ostatnio z samochodu z silnikiem benzynowym do pojazdu z silnikiem Diesla? Być może przeniosłeś nawyk z poprzedniego pojazdu do nowego i zbyt mocno podkręcasz obroty silnika?
  • Jakie paliwo tankujesz? Niska jakość paliwa może być odpowiedzialna za wzrost spalania. Także jeśli zmieniłeś ostatnio stację paliw rozważ ten punkt.
  • Czy dbasz o odpowiednie ciśnienie w oponach? Jeśli jest w nich za mało powietrza, samochód porusza się z większymi oporami, przez co pobiera więcej paliwa. Najwłaściwiej jest stosować się do wytycznych proponowanych przez producentów i utrzymywać ciśnienie podane na wewnętrznej stronie klapy wlewu paliwa albo na słupku drzwi.
Źródło: oponeo.pl

Powód: klimatyzacja

  • Czy temperatury ostatnio wzrosły, a Ty intensywnie korzystasz z klimatyzacji? Zamiast najpierw przewietrzyć samochód, od razu ustawiasz najniższą temperaturę? To bardzo duże obciążenia dla klimatyzacji, a za ten komfort zapłacisz wyższym spalaniem.
  • Podobnie zimną, jeśli podgrzewasz długotrwale wnętrze samochodu, wzrost spalania rośnie.

 

Powód: mechanika

  • Czy samochód był naprawiany? Czy wymieniano w nim jakieś części? Naprawy czy wymiana mogą być przyczyną zaburzenia pracy całego układu paliwowego.
  • Zbadaj geometrię kół. Zła zbieżność to dodatkowy opór dla samochodu.
Źródło: motointegrator.pl

Powód: układ paliwowy

  • Czy wymieniłeś filtr powietrza? Jeśli jest zapchany, to nieczystości blokują dopływ powietrza do komory silnika, przez co jego moc słabnie, a my wciskamy mocniej gaz. Czasem wystarczy po prostu przedmuchać filtr sprężonym powietrzem.
  • Czy zbiornik paliwa jest szczelny? Czy nie uległ uszkodzeniu mechanicznemu bądź zardzewieniu? Jeżeli paliwo wycieka ze zbiornika możesz to zdiagnozować spoglądając na podłoże pod samochodem i poszukując oleistych, tłustych mieniących się w świetle plam.
  • Czy układ wtryskowy działa poprawnie? Możliwości usterek układu jest wiele. W przypadku silników Diesla awarii czy rozregulowaniu mógł ulec pojedynczy wtryskiwacz, który odpowiada za dawkowanie oleju napędowego do komory spalania.  Jeśli dostarcza go więcej, wówczas zauważamy wzrost poboru paliwa. Sygnałem, że coś działa nieprawidłowo, mogą być zwiększony poziom oleju silnikowego, większa ilość wydzielanych spalin czy wyraźnie słyszalna nierówna praca silnika na „luzie”. Pod uwagę trzeba wziąć także pompę wtryskową, która może przeciekać i przepuszczać paliwo do silnika. Jeżeli pompa jest zachlapana paliwem, a Ty czujesz jego zapach, to najprawdopodobniej pompa uległa awarii.

 

Powód: układ wydechowy

  • Sprawdź sondę lambda. Jest to czujnik zainstalowany w układzie wydechowym, który mierzy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Przyczyną awarii może być zwarcie czy przerwa w obwodzie sondy. Jeśli wykryje ona dużą zawartość paliwa w spalinach, wówczas da sygnał do komputera silnika, żeby zwolnił, osłabł.

 


Powód: układ hamulcowy

  • Czy klocki hamulcowe cofają się do końca? Jeśli trą, to zwiększają opór – podobnie jak nie napompowane opony.
  • Czy zwalniasz prawidłowo hamulec ręczny? Jeśli nie robisz tego do końca, to stawia on dodatkowy opór.
Źródło: auto.dziennik.pl

Jak widać na podstawie powyższej listy, nagły wzrost spalania to nie tylko problem dla budżetu, ale też dla samochodu. Przyczyny mogą być różne, od niegroźnych i jednostkowych, jak przewożenie dużego ciężaru, po poważne, zagrażające naszemu pojazdowi. Ważne jednak, by względnie szybko zareagować i je rozpoznać. Dopiero wtedy można podjąć odpowiednie działania zapobiegające dalszym przykrym skutkom.

Michał - pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

Zostaw komentarz