Jazda podczas deszczu
Czas czytania artykułu: 4 minut

Każdemu kierowcy zależy, by dojechać do punktu docelowego bezpiecznie. Tym bardziej, że na drodze możemy mieć do czynienia z różnymi warunkami atmosferycznymi. Potrafią one zaskoczyć nie tylko drogowców, ale także kierowców. Najważniejsze, to być przygotowanym na wszystko. Opisujemy cztery zasady bezpiecznej jazdy na drodze, ze szczególnym uwzględnieniem trudnych warunków pogodowych.

Po pierwsze: zachowaj odstęp

Niezachowywanie odstępu od pojazdu jadącego z przodu to jedna z głównych przyczyn wypadków na prostych odcinkach drogi (dane: 2017). Na jej temat ustawa Prawo o ruchu drogowym zawiera jedynie krótkie wskazanie: „Kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu” (art. 19.2.3). Kierowcy w większości nie stosują się jednak do tego przepisu, dlatego Ministerstwo Infrastruktury i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego planują w 2019 roku przedstawić propozycję przepisów dokładnie określających zachowania odpowiedniego odstępu od innych pojazdów na drodze.

W niektórych krajach Unii Europejskiej takie przepisy obowiązują i są stosowane, a ich nieprzestrzeganie pociąga za sobą surowe mandaty, o których już pisaliśmy. Tymczasem polska policja nie może jeszcze karać za tak zwaną „jazdę na zderzaku”. Warto zatem samodzielnie zadbać o własne bezpieczeństwo, utrzymując odpowiedni odstęp. Wzorem naszych sąsiadów, przy prędkości 50 km/h odległość między pojazdami powinna wynosić długość jednego samochodu, a przy prędkości 140 km/h – 40-50 m. Pamiętajmy jednak, że w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieżyca czy gołoledź, droga hamowania się wydłuża. Wówczas należy koniecznie zwiększyć odstęp.

Po drugie: dostosuj prędkość

Prędkość naszego samochodu powinna być zgodna z obowiązującymi na danym odcinku drogi przepisami. Jeśli jednak warunki atmosferyczne drastycznie się pogorszą, musimy się do nich dostosować i zdjąć nogę z gazu.


Znacząco zwolnić należy w przypadku śliskiej jezdni, a zatem podczas gołoledzi, gdy na powierzchni drogi powstaje prawdziwe lodowisko. Prędkość powinniśmy także ograniczyć przy niepozornej mżawce, kiedy to niewielka ilość wody łączy się z cienką warstwą kurzu i błota na jezdni, powodując, że droga staje się śliska. W przypadku aqua-planingu zdejmijmy nogę z gazu. Taki poślizg na cienkiej warstwie wody wymaga zwolnienia, by ponownie poczuć drogę pod kołami.

Śliska powierzchnia jezdni to nie jedyny powód do zmniejszenia prędkości. Dla własnego bezpieczeństwa warto zwolnić przy ograniczonej widoczności podczas mgły, ulewnego deszczu czy śnieżycy. Kiedy na drodze niewiele widać, lepiej jechać zachowawczo, by mieć czas na reakcję.

Po trzecie: hamuj z głową

Gwałtowne (awaryjne) hamowanie, nawet na suchej nawierzchni, potrafi być naprawdę niebezpieczne. Stwarza zagrożenie nie tylko dla nas, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Weźmy to pod uwagę, gdy wybierzemy się w podróż podczas trudnych warunków pogodowych. Przywołane wyżej dwie zasady (właściwy odstęp, optymalna prędkość) pozwolą nam uniknąć nagłego wciskania pedału hamulca.

Nie zapominajmy o tym, że gdy nawierzchnia jest śliska, droga hamowania znacznie się wydłuża. Nie wystarczy w tym przypadku uważność, refleks i szybka reakcja. Nasz samochód będzie potrzebował większego odstępu od pojazdu jadącego z przodu. Kiedy droga zamienia się w lodową ślizgawkę, a my musimy awaryjnie zahamować, opony naszego pojazdu mogą stracić przyczepność do nawierzchni i wpaść w poślizg. Jak powinniśmy się w takiej sytuacji zachować?

Jeśli nasz samochód nie jest wyposażony w system ABS, powinniśmy zdjąć nogę z gazu i poczekać, aż odzyskamy panowanie nad autem. W przypadku, kiedy musimy hamować, róbmy to w sposób pulsacyjny, ponieważ stale wciśnięty pedał hamulca spowoduje, że będziemy się jeszcze bardziej ślizgać. Naprzemienne wciskanie i puszczanie pedału pozwoli naszym kołom utrzymać się na granicy poślizgu. W przypadku samochodów wyposażonych w system przeciwdziałający blokowaniu się kół (ABS), nasza reakcja na poślizg powinna być odwrotna. Musimy nieustannie wciskać hamulec, nawet mimo oporu i odczuwanych na pedale wibracji.

Samochód w trudnych warunkach atmosferycznych

Po czwarte: mierz siły na zamiary

Jeśli uznamy, że trudne warunki pogodowe nas przerastają, po prostu nie wsiadajmy za kierownicę. To bardzo istotne, by mierzyć siły na zamiary. Zawsze możemy podjąć decyzję o czasowej rezygnacji z podróży, w grę wchodzi tu przecież nasze bezpieczeństwo.

Nawet jeśli trudne warunki pogodowe zaskoczą nas podczas jazdy, zawsze możemy zjechać na parking czy pobocze. Pamiętajmy jednak, że w przypadku zatrzymania się w niewyznaczonym do tego miejscu, musimy włączyć światła awaryjne i być widoczni. Jeśli decydujemy się na postój podczas burzy, unikajmy miejsca postoju w pobliżu drzew, które mogą stać się łatwym celem piorunów. Rezygnacja z jazdy jest natomiast wskazana przy gradzie, kiedy to powinniśmy poszukać zadaszonego parkingu i tam przeczekać trudne warunki atmosferyczne.

Trudne warunki pogodowe – co robić?

Silny wiatr
  • trzymaj mocno kierownicę;
  • w przypadku silnych podmuchów ustawiaj koła delikatnie pod wiatr;
  • zamknij okna, by zapobiec przedostaniu się pyłu do wnętrza samochodu.
Ulewny deszcz
  • zachowaj odpowiedni odstęp;
  • staraj się hamować silnikiem;
  • nie wykonuj gwałtownych manewrów.
Burza
  • nie wysiadaj z pojazdu;
  • nie dotykaj metalowych elementów;
  • nie zatrzymuj się w pobliżu drzew.
Grad
  • pozostań w samochodzie;
  • znajdź zadaszony parking, a jeśli jest to niemożliwe ustaw pojazd tak, by grad padał na przednią (najmocniejszą) szybę.
Mgła
  • przy widoczności ograniczonej do 50 m włącz światła przeciwmgłowe;
  • jedź powoli;
  • nie wyprzedzaj;
  • nie włączaj świateł drogowych – rozjaśnią gęstą mgłę, tworząc ścianę świetlną.
Gołoledź
  • unikaj gwałtownych manewrów;
  • zachowaj odstęp i jedź powoli;
  • hamuj silnikiem;
  • jeśli Twoje auto nie jest wyposażone w system ABS hamuj pulsacyjnie.
Zamieć śnieżna
  • usuń śnieg ze świateł, abyś był dobrze widoczny;
  • zachowuj odstęp;
  • zwolnij;
  • staraj się jechać po śladach opon, które pozostały po wcześniej jadących autach.

Na koniec prosta rada: kiedy zaskoczą nas podczas jazdy trudne warunki, przede wszystkim nie panikujmy. Nie musimy być mistrzami kierownicy, by dojechać bezpiecznie do celu. Wystarczy być przygotowanym, spokojnym i opanowanym, przewidywać potencjalne sytuacje, nie wykonywać gwałtowanych ruchów  i stosować cztery powyższe zasady.

 

 

Michał - pasjonat motoryzacji i wszystkiego co z nią związane - począwszy od drfitu poprzez off-road a na wyscigach F1 skończywszy, Kolekcjonuje wyątkowe samochody oraz motocykle.

Artykuły autora | Strona www autora

Zostaw komentarz